Praktyczne techniki przygotowania oraz prowadzenia prezentacji

Kod: Soft-practices-prezentacje
Kategoria: Kompetencje miękkie
Forma: 30% wykłady / 70% warsztaty
Czas trwania: 2 dni
Grupa docelowa: management
DevOps
developerzy
analitycy
architekci
testerzy
hr
admini
Logistyka: W siedzibie klienta lub w innym dowolnym miejscu.
Data i dokładny zakres do ustalenia podczas analizy przed-szkoleniowej.

Warsztat przeznaczony jest dla odbiorców pracujących na stanowiskach technicznych, którzy chcą zacząć prowadzić wystąpienia lub sformalizować to co robią intuicyjnie aby na tej bazie ulepszyć swój warsztat.

W trakcie warsztatów każdy z uczestników będzie pracował nad fragmentem własnej prezentacji, którą planuje zrealizować w przyszłości.

Podczas szkolenia nikt nie stanie się Krzysztofem Ibiszem ale być może spojrzy inaczej na to co do tej pory robi lub odważy się aby wystąpić po raz pierwszy. Projektując treść i formę własnej prezentacji każdy uczestnik postawi się w roli odbiorców treści i zastanowi się nad: pytaniami z jakimi przychodzą odbiorcy, ich nastawieniem i bazowymi założeniami oraz powodem dla jakiego uczestniczą w prezentacji. 

W zależności od potrzeb grupy szkolenie możemy sprofilować pod kątem:
  • prowadzenia szkoleń wewnętrznych/zewnętrznych
  • przedstawiania swoich pomysłów lub komunikowania decyzji technicznych zespołowi
  • prowadzenia prezentacji konferencjach
  • przedstawiania rozwiązań technicznych osobom nietechnicznym (zarząd, klient)

Pierwszego dnia pracujemy nad szkieletem prezentacji wychodząc od celu i pytań na jakiego odpowiada prezentacja. Następnie nadajmy strukturę osi narracyjnej wg. wybranego wzorca i wchodzimy w konkretną retorykę.

Drugiego dnia pracujemy nad wystąpieniem, poczynając od zarządzania stresem, przez wciągającą formę po radzenie sobie z trudnymi uczestnikami.

Wyróżniki szkolenia

  • Szkolenie w formie przyswajalnej dla odbiorców technicznych, tj. zorientowane na: wzorce, procedury, modele
  • Ćwiczenia polegające na pracy nad własną prezentacją
  • Odkrywanie własnego stylu

Program Szkolenia

Program jest ramą w jakiej możemy się poruszać merytorycznie - program dla konkretnego szkolenia dedykowanego ustalamy z grupą na podstawie analizy przed-szkoleniowej.

  1. Przygotowanie wystąpienia
    1. Cel strategiczny prezentacji
    2. Z jakim pytaniem przychodzą odbiorcy
      1. Jak? Co? Dlaczego tak? Po co? Kiedy?
    3. Plan prezentacji - wybrane podejścia do budowania intrygującej narracji
      1. Triada
      2. Łuk narracyjny
      3. Dialog poprzez stawianie pytań, które potencjalnie mogą zadać uczestnicy
      4. Planowanie od celu
      5. Archetypy historii obecne w kulturze
    4. Treść prezentacji - jak trafić do jak największej ilość uczestników
      1. Nawyki kognitywne - metaprogramy jakimi posługują się ludzie w budowaniu modeli rzeczywistości
        1. Motywowanie: reaktywne/proaktywne, od problemu/na cel
        2. Przekonywanie - ogół/szczegół, różnice/podobieństwa, możliwości/konieczności
        3. Sprawdzanie - wewnętrzne/zewnętrzne, ja/inni
      2. Modele czasu jakimi posługują się ludzie w planowaniu i podejmowaniu decyzji
      3. Rola poszczególnych zmysłów w tworzeniu modelu przekazu
      4. Uczenie ludzi dorosłych
        1. Cykl Kolba
        2. Taksonomia Blooma
        3. Model rozwoju kompetencji Dreyfus
    5. Forma prezentacji
      1. Błędy i wzorce wizualizacji
      2. Co zamiast slajdów
    6. Rola materiałów
      1. Zwiastun
      2. Wzmacniacz
      3. Puenta
      4. Kamień milowy w historii dla prelegenta
  2. Przed wystąpieniem
    1. Stan wewnętrzny prelegenta - klucz do sukcesu
      1. Radzenie sobie z tremą i stresem
        1. Główne źródło stresu: zawyżone poczucie własnej wartości i ważności
        2. Metafora społeczna - technika równoważenia poczucia wartości i ważności
      2. Mindfulness
        1. Uptime i downtime - różnice trybów działania umysłu i techniki przełączania
        2. Ćwiczenia do praktykowania przed prezentacją
      3. Psychosomatyka
        1. Przepona, uda, szczęka i mostek jak anatomiczne znaczniki i przełączniki stresu
        2. Ćwiczenia rozluźniające mięśnie głębokie
    2. Rozgrzanie aparatu mowy
    3. Logistyka - drobne różnice, które robią różnię
      1. Ustawienie sprzętu tak aby nie tworzyć granic
  3. Prowadzenie wystąpienia
    1. Przyciągające rozpoczęcie
    2. Role jakie może grać i jak je dynamicznie zmieniać
      1. Dyrektor, profesor, ewangelizator, luzak
    3. Zarządzanie miejscem na scenie
    4. Radzenie sobie z trudnym odbiorcą
      1. Zrozumieć pozytywną intencję trola
      2. Elementy "porozumienia bez przemocy"
      3. Rodzaje trudnych odbiorców i sposoby ich obsługi
      4. Wytrychy stosowane przez troli
    5. Kontakt z odbiorcami
      1. Skracanie dystansu
      2. Aktywizacja
      3. Pozyskiwanie sojuszników
    6. Podstawy retoryki
  4. Po wystąpieniu
    1. Feedback
    2. Samodoskonalenie


Pobierz program w formacie PDF

Trenerzy

Poznaj ekspertów, którzy mogą poprowadzić Twoje szkolenie.

Materiały związane ze szkoleniem

Idea renesansowej pracowni - Bottegi zakłada nieustanną pracę jej członków i dzielenie się jej wynikami.

Zapytaj o szkolenie

Imię i nazwisko:
Firma:
E-mail:
Nr tel:
Temat:
Wiadomość:

Jeżeli preferujesz osobisty kontakt to zawsze możesz zadzwonić.

Iwona Sobótka

Koordynatorka szkoleń


Wyrażam zgodę na przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy.

Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zastałem/am poinformowany/na, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawienia, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

Administratorem danych osobowych jest Bottega IT Minds, ul. Jana Sawy 2, 20-632 Lublin.


Klauzula informacyjna