Efektywny Mentoring

Kod: Soft-practices-mentor
Kategoria: Kompetencje miękkie
Forma: 30% wykłady / 70% warsztaty
Czas trwania: 1 dzień
Odbiorcy: developerzy, architekci, Scrum Masters, management, DevOps, Product Owners
Zapisy: Indywidualne zamówienie i dopasowanie dla grupy.
Logistyka: W siedzibie klienta lub w innym dowolnym miejscu.

Szkolenie stanowi intensywny trening typu train the (individual) trainer, przekazując uczestnikom szereg prostych, ale skutecznych narzędzi wspomagających przekazywanie wiedzy i kompetencji kolegom po fachu.

Implementacja tych rozwiązań, połączona z odpowiednim systemowym wsparciem dla procesów transferu wiedzy w środowisku pracy, pozwala na znaczące zwiększenie kompetencji całej załogi w oparciu o wewnętrzne procesy coachingu i mentoringu w zespole.

Skuteczna nauka wymaga wykorzystania skłonności i uwarunkowań ludzkiej neurologii oraz zapewnienia odpowiedniego środowiska – także społecznego - do nauki. Dopiero zaspokojenie trzech podstawowych kryteriów wydajnej nauki (bezpieczeństwa, motywacji i informacji) oraz ustrukturalizowanie procesu nauczania zgodnie z wymogami nauki przez doświadczenie pozwala na w pełni optymalny transfer wiedzy i drastycznie zwiększa szanse jej praktycznego wdrożenia.

Konkretne umiejętności:
  • Dobieranie zadań rozwojowych dla mentee zapewniających maksymalną skuteczność procesu nauki.
  • Zlecanie zadań rozwojowych w sposób zapewniający lepsze ich zrozumienie.
  • Asertywne rozliczanie z realizowanych i niezrealizowanych zadań.
  • Udzielanie informacji zwrotnych w sposób zwiększający szanse na przyjęcie takich informacji.
  • Efektywne reagowanie na problemy w nauce mentee dzięki dobremu zrozumieniu struktury skutecznej nauki i ograniczeń oraz przeszkód pojawiających się w procesie rozwoju.
  • Zbudowanie relacji mentorskiej z prowadzonymi osobami, dzięki której będą skłonne bardziej się otworzyć i zaangażować w proces nauki – co wymaga zaufania i zdolności do przyznania się do błędów i niewiedzy.

Dodatkowe moduły:

W ramach podstawowego szkolenia można ewentualnie, modyfikując pewne procesy, wykroić maksymalnie do godziny na elementy z tych modułów. Przy wymogu dłuższego czasu niezbędny może być dodatkowy dzień.

  1. Syndrom oszusta i jego konsekwencje w procesie rozwoju (30 min)
  2. Trening – ocena indywidualnych sesji pod nadzorem (3-4 h, w zależności od rozmiaru grupy i ilości osób chętnych do przeprowadzenia takich sesji)
  3. Skuteczna ocena mentee - popularne błędy i uprzedzenia poznawcze w ocenie oraz metody radzenia sobie z nimi - narzędzia długoterminowej oceny (1h)
  4. Przegląd zaawansowanych narzędzi mentoringowych i coachingowych (2-3h, w zależności od poziomu złożoności)
  5. Trudne sytuacje w mentoringu i metody radzenia sobie z nimi (1-2h, w zależności od poziomu złożoności)

    Wyróżniki szkolenia

    • wspieranie rozwoju pracowników
    • transfer poziomy i pionowy wiedzy
    • budowanie ścieżek rozwojowych dla talentów

    Program Szkolenia

    Program jest ramą w jakiej możemy się poruszać merytorycznie - program dla konkretnego szkolenia dedykowanego ustalamy z grupą na podstawie analizy przed-szkoleniowej.

    1. Wspieranie rozwoju talentów - znaczenie coachingu, mentoringu i pokrewnych narzędzi
    2. Wspieranie procesu nauczania i specyfika nauczania osób dorosłych
      1. różnice między ekspertami i laikami, efekt Krugera-Dunninga w skutecznym nauczaniu
      2. model Dreyfus
      3. cykl Kolba
      4. najważniejsze wyzwania w rozwoju kompetencji osób dorosłych
      5. struktura skutecznej nauki
      6. coaching i mentoring – kiedy stosować poszczególne narzędzia?
    3. Istota i funkcje mentoringu:
      1. Rola mentora, korzyści dla mentora i mentee
      2. Rola dyskusji i debaty w mentoringu
      3. Relacja między mentee, a mentorem
      4. Budowanie zaufania w relacji mentoringowej
    4. Techniki mentoringu:
      1. Identyfikacja luk kompetencyjnych
      2. Skuteczne stawianie celów rozwojowych
      3. Przekazywanie zadań i celów rozwojowych
      4. Asertywne rozliczanie z wykonanych zadań
      5. Efektywne udzielanie informacji zwrotnych
      6. Asertywne wyznaczanie granic w mentoringu
    5. Przykładowa struktura mentoringowa
      1. Model Skills-First – model skupiony na rozwoju konkretnych umiejętności
    6. Coaching
      1. Istota i funkcje coachingu,
      2. Rola coacha i coachee
    7. Techniki coachingowe
      1. Aktywne słuchanie
      2. Dopytywanie
      3. Motywacja do działania i uzyskiwanie zaangażowania
    8. Przykładowa struktura coachingowa
      1. Model GROW
    9. Nadzór nad ścieżką rozwoju mentee
      1. weryfikacja postępów
      2. raportowanie międzysesyjne
      3. propozycja narzędzia do weryfikacji postępów
    10. Podsumowanie i zadania wdrożeniowe.


    Pobierz program w formacie PDF

    Trenerzy

    Poznaj ekspertów, którzy mogą poprowadzić Twoje szkolenie.

    Materiały związane ze szkoleniem

    Idea renesansowej pracowni - Bottegi zakłada nieustanną pracę jej członków i dzielenie się jej wynikami.

    Zamów szkolenie

    Imię i nazwisko:
    Firma:
    E-mail:
    Nr tel:
    Temat:
    Wiadomość:

    Jeżeli preferujesz osobisty kontakt to zawsze możesz zadzwonić.

    Iwona Sobótka

    Koordynatorka szkoleń


    Wyrażam zgodę na przetwarzania danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych w związku z wysłaniem zapytania przez formularz kontaktowy.

    Podanie danych jest dobrowolne ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zastałem/am poinformowany/na, że przysługuje mi prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawienia, żądania zaprzestania ich przetwarzania.

    Administratorem danych osobowych jest Bottega IT Minds, ul. Jana Sawy 2, 20-632 Lublin.


    Klauzula informacyjna